Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co mi pomáhá zvládat život s nevyléčitelnou nemocí – část první

Podělím se s vámi o pár vychytávek a věcí, které mi ulehčují žít každodenní život s chronickým únavovým syndromem (ME/CFS). Mnohé však můžou pomoct i zdravým nebo jinak nemocným lidem. :)

Plánování času
Pokud si dobře rozložím síly a počítám i s mírou odpočinku, kterou budu před i po aktivitě potřebovat, tak toho zvládnu v konečném důsledku více. Důležité je si odpozorovat, kolik reálného času mě bude stát půlhodinový nákup nebo jedna návštěva lékaře. A akceptovat i to, že je toho vlastně strašně málo, co zvládnu. Protože přečerpání sil mě diskvalifikuje na mnoho dalších dní. Více o time managmentu jsem psala v tomto článku.

Zjednodušování aktivit
Zjednodušování (někdy i nazývané minimalismus) je alfa-omega šetření energie. Ať už jde o zjednodušení receptů tak, aby vaření nesežralo všechnu sílu, vypuštění žehlení tím, že si kupujete méně krčivé oblečení, které věšíte na ramínka místo skládaní, až po zredukování věcí, které nepoužíváte a podle všeho ani používat nebudete. Tady se přiznám, zredukovat si věci ještě úplně nezvládám, ale už alespoň nekupuju moc zbytečností, které by se mi „třeba jednou mohli hodit“.
Roboty a jiná nápomocná technika
Obrovskou pomocí jsou zařízení jako myčky na nádobí, elektrické hrnce, rýžovary, robotické vysávače, lehký mop se vstavěnou malou nádobkou a tryskou na vodu (nemusíte tahat kýbl vody všude sebou) a podobně. Možná výsledek není vždy perfektní, než kdyby se to dělalo ručně, no za tu ušetřenou energii to rozhodně stojí.

Výpomoc s domácností
Ne každý pacient si může dovolit platit někoho na úklid nebo mít asistenční službu. Mně pomáhá dobrá kamarádka, kterou uklízení baví a já ji z času na čas zavolám na malou brigádu, kterou já bych nezvládla. Před ní se nestydím za svůj nepořádek, zná totiž mou situaci a vždy si u toho i parádně pokecáme. :)

Online kontakt s blízkými a jinými pacienty
Chaty, hovory a videohovory jsou gro mého sociálního kontaktu s lidmi. Jsou variabilnější na to, kdy mám sílu odpovědět nebo zavolat. Obzvlášť u lidí, kteří nežijí v tom samém městě nebo státě. Pokud jde o otevřené hovory s pacienty organizované nadačním fondem Neúnavní, na ty si čas vyhrazuji předem tak, abych měla sílu. Pro některé (ne však pro všechny) mohou být vhodné i online chaty nebo fóra.

Seznamy a to do listy
Jedním z příznaků ME/CFS je zhoršení krátkodobé paměti a pozornosti. Obzvlášť proto v práci, ale i třeba doma používám hodně kalendář a seznamy toho, co je potřeba udělat, stihnout, zařídit. A když cítím, že v relapsu má paměť dočasně konkuruje akváriové rybce, tak i prosím kolegy, aby dohlídli na to, že úkol od nich musí být napsán v to do, jinak na něj můžou zapomenout také. :) V běžném životě se mi osvědčují týdenní seznamy toho, co chci stihnout, nebo seznam věcí, co nesmím zapomenout zabalit před cestou k rodičům nebo na dovolenou. Takový seznam ale vytvářím s dostatečným předstihem právě proto, abych postupně doplnila všechno to, tam potřebuji mít. Dělám si i seznam věcí, které mi dělají radost, filmů, které chci shlédnout nebo každoroční seznam inspirací, které bych v tomto roku chtěla zvládnout nebo se naučit.
Důležitá poznámka: Toho, co chci udělat je vždycky více, než pak reálně udělám. Přesto si to všechno píšu do seznamu úmyslně, abych si zvykla, že ten nepoměr je součastí mého života a ne jakékoliv plány, ale reální aktuální stav je jediným správným určovatelem, jaké aktivity a kdy budu dělat. Jestli za rok zvládnu jednu či dvě věci z 15 položkového seznamu inspirací, je i to úspěch. Zbylé položky, pokud budou aktuální, dostanou opět šanci v dalším roce. :)
 

Pokračování tipů příště. :)

Autor: Mária Vargová | pondělí 5.6.2023 16:15 | karma článku: 15,29 | přečteno: 342x
  • Další články autora

Mária Vargová

Co mi pomáhá zvládat život s neléčitelnou nemocí – část druhá

Mám tady pro vás další várku věcí, se kterými je život s chronickým únavovým syndromem (ME/CFS) pro mne snesitelnější. Některé se však mohou hodit i vám. :)

12.6.2023 v 15:46 | Karma: 12,27 | Přečteno: 339x | Diskuse| Společnost

Mária Vargová

Co mě naučil život s vážnou nemocí – část třetí

Jednou z věcí, které mi zpřeházely život je chronický únavový syndrom (ME/CFS). Hodně mě tím naučil a já se teď o to postupně s vámi dělím.

29.5.2023 v 15:45 | Karma: 13,61 | Přečteno: 274x | Diskuse| Společnost

Mária Vargová

Co mě naučil život s vážnou nemocí – část druhá

Dlouhodobá nemoc zasahuje do života nejen přímo svými příznaky a zdravotní péči, ale také mění perspektivu různých aspektů života. Dnes přináším druhou várku toho, co mě naučil chronický únavový syndrom (ME/CFS).

22.5.2023 v 15:49 | Karma: 12,98 | Přečteno: 388x | Diskuse| Společnost

Mária Vargová

Co mě naučil život s vážnou nemocí – část první

Ze všeho náročného ve svém životě se snažím vzít si poučení nebo na dané situaci osobnostně vyrůst. Chronický únavový syndrom (ME/CFS) v mém životě není výjimka.

15.5.2023 v 15:46 | Karma: 15,82 | Přečteno: 488x | Diskuse| Společnost

Mária Vargová

Millions Missing Day 2023 - Pozvánka

V pátek 12. 5. 2023 organizuje NF Neúnavní akci na podporu pacientů s chronickým únavovým syndromem (ME/CFS) na Palackého náměstí v Praze s podtitulem: “Ministerstvo zdravotnictví, proč si s ME/CFS hrajete na schovávanou?”

8.5.2023 v 15:52 | Karma: 7,16 | Přečteno: 118x | Diskuse
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

  • Počet článků 13
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 378x
Pacientka s ME/CFS, hloubavá duše i veselá žena, která věří, že životní „kakinky“ se dají využít jako hnojivo pro růst a úžitek.

Blog je mou cestou, jak se dělit o svou životní zkušenost s nemocí – s vysvětlením, přemýšlením i s nadhledem, neboť není moc příležitostí pro veřejnost, jak nemoc s jejími důsledky pochopit.